Vi på Snabbacasinon.se är alla Premier League fanatiker och följer ligan slaviskt. Därför är det extra roligt när ett svenskt företag väljer att sponsra ett engelskt fotbollslag i den högsta ligan.
Som vi nyligen skrev om har LeoVegas precis köpts ut från börsen av den Amerikanska giganten MGM. Anledningen spekuleras i att vara att bolaget tappade stor omsättning i samband med de större regulatoriska kraven som började ställas på svenska spelbolag för ett par sedan.
LeoVegas omsättning och tillväxt stannade av och bolagets aktieägare surnade till varpå kursen föll.
Sponsrar Manchester City
Det är därför inte förvånande att LeoVegas nu under nya ägare väljer att lägga pengar på marknadsföring och branding, något som då gynnar Manchester City eftersom företaget valt att sponsra ett av världens högst värderade fotbollslag.
Manchester City har sedan de köptes av upp av den Saudiarabisk kontrollerade City Football Group gjort en ordentlig satsning inom världsfotbollen och rönt stora framgångar i den engelska fotbollsligan Premier League. Laget, som för tillfället coachas av fotbollsgurun Pep Guardiola, vann ligan så sent som i våras och är återigen favorittippade att vinna säsongen 2023 också. För er som inte är insatta i fotboll kan det hjälpa att berätta att det är i Manchester City som det norska fotbollsundret Erling Haaland spelar, och det är den klubben som LeoVegas nu väljer att sponsra.
LeoVegas logo kommer prägla de femfaldiga premier league vinnarnas träningskläder och synas runt om på lagets hemmaarena Ethiad Stadium. Vidare kommer casinobolaget att skapa spelupplevelser och priser som kommer ha med Manchester City att göra, vilket vi på redaktionen ser fram emot!
LeoVegas nöjda med partnerskapet
Genom att ingå ett partnerskap med Manchester City hoppas LeoVegas stärka sin globala varumärkesmedvetenhet och erbjuda just unika upplevelser från insidan av fotbollsklubben, som har ett av världens högst värderade idrottsvarumärken.
Medan Premier League inte har några restriktioner mot att bettingbolag marknadsför sig genom sponsoravtal med idrottsklubbarna är det andra länder som resonerar annorlunda. I till exempel Italien anser man inte det som värdeskapande för varken kunder eller fotbollen att tillåta den typen av sponsorer och har därför förbjuder det.
Sista handelsdag 22 september
Avnoteringen skedde 22a september och innebär att vi säger farväl till ytterligare ett svenskt casino. Priset per aktie som MGM köpte LeoVegas för slutade på 61 kr / aktie.